

Seznam.cz, Právo a neoligarchizace českých médií



[Erik Best](#)

Seznam tento týden zakoupil 33,6% společnosti Borgis a.s., která vydává deník Právo. Koupě nepřitáhla zdaleka tolik pozornosti jako nedávná akvizice Centrum Holdings Zdeňkem Bakalou a Mafry Andrejem Babišem. Na rozdíl od předchozích dvou transakcí – ať si Babiš a Bakala říkají, co chtějí – jde tentokrát o čistě komerční záležitost.

Seznam nepůsobí ve vydavatelské branži, a zřejmě to ani v budoucnu neplánuje. Nechce také podporovat žádné politické hnutí nebo nás přesvědčovat, že jeden prezident byl lepší než někteří jiní dva. Seznam pro své stránky potřebuje předpřipravený obsah, který patří mezi jeho hlavní zbraně proti arcirivalovi v podobě společnosti Google. Borgis / Právo obsah dodává, ale potýká se s ekonomickými těžkostmi.

Uzavření daného obchodu je v zásadě případem financování dodavatele, aby se zajistilo, že nadále bude schopen dodávat. Každá koruna vložená do firmy Borgis Seznamu napomáhá, aby neztratil svůj podíl na trhu internetového vyhledávání, a držel si tak Google o něco déle od těla.

Na jedné úrovni znamená tato transakce špatné zprávy pro český vydavatelský sektor. Jeden z vedoucích novinových deníků totiž není schopen samostatně přežít coby tištěné periodikum. Z jiného úhlu pohledu jde však o zprávu dobrou, protože ukazuje, že je možné se ve vydavatelské branži udržet pomocí diverzifikace a bez verbování oligarchů.

Přesto má Ivo Lukačovič ze Seznamu s Babišem a Bakalou přinejmenším jednu věc společnou. I on kapitálově vstupuje do mediální sféry, aby ochránil svůj majetek. Nikoli ovšem před změnou vlády, jež by mohla vést k přezkoumání jeho předchozích transakcí, ale spíše před nečekanými okolnostmi ovlivňujícími významného dodavatele. Co se českého mediálního prostředí týče, transparentnější důvod si nelze přát.

Přeložený text z dnešní Friday Edition, kterou každý pátek zdarma zasíláme platícím čtenářům zpravodaje [Fleet Sheet](#). Navštivte nás na [Facebooku](#).